باب: تزويج
المحرم.
12- İhramlının Evlenmesi
حدثنا
أبو المغيرة
عبد القدوس بن
الحجاج: حدثنا
الأوزاعي:
حدثني عطاء
ابن أبي رباح،
عن ابن عباس
رضي الله
عنهما:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم تزوج
ميمونة وهو
محرم.
[-1837-] İbn Abbas r.a. şöyle söyledi: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
Meymune ile ihramlı iken evlendi.
Tekrar: 4258, 4259, 5114
AÇIKLAMA: Buharî'nin Konu İle İlgili Görüşü Buharı konu ile ilgili olarak İbn Abbas'ın
hadisine yer vermiştir. Öyle anlaşılıyor ki "ihramlmm evlenmesi
yasağı" Buharî'ye göre sahih olmadığı gibi, ihramlı iken evlenme
serbestisi Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e de özgü değildir. Buharı Nikah
bölümünde "ihramlmm evlenmesi" başlığına yer vererek sadece bu hadisi
zikretmiştir. Burada nikah ile kastedilen evlilik akdidir, cinsel ilişki
değildir. Çünkü cinsel ilişkinin hac ve umreyi bozduğu konusunda icma vardır.
Meymune'nin Evliliği Konusundaki Farklı Rivayetler
Meymune'nin evliliği konusunda farklı rivayetler söz konusudur:
a- İbn Abbas'tan nakledilen meşhur rivayete göre Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem onunla ihramlı iken evlenmiştir. Aynı konu Aişe r.anha ve Ebu
Hureyre'den de rivayet edilmiştir.
b- Meymune'nin kendisinden bir rivayete göre Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem evlilik esnasında ihramlı değildi. Ebu Rafi'den de bunun
benzeri rivayet edilmiş, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Meymune'ye elçi
olarak Ebu Rafi'i gönderdiği belirtilmiştir. Bu konudaki geniş açıklama Meğazî
bölümünde "kaza umresi" konusunda gelecektir.
İhramlı’nın Evlenmesi Konusunda Farklı Görüşler
İhramlı kimsenin evlenmesi konusunda farklı görüşler vardır:
a- Alimlerin çoğunluğu Müslim'de yer alan, Hz. Osman'ın rivayet
ettiği "İhramlı kişi ne evlenebilir ne de evlendirilebılir hadisi
sebebiyle bunu haram kabul etmişler, Meymune hadisine de şu şekilde cevap
vermişlerdir: "Vakıanın nasıl meydana geldiğinde ihtilaf edilmiştir. Bu
yüzden bu delil olmaz". Ayrıca ihramlı iken evlenme Hz. Nebi'e özgü de
olabilir. Bu yüzden ihramlı’nın evlenmesini yasaklayan hadisin esas alınması
daha evladır.
b- Ata', İkrime ve Kufeliler (Hanefîler) şöyle demişlerdir:
İhramlı kişinin, cinsel ilişkide bulunmak amacıyla cariye satın alması caiz
olduğu gibi evlenmesi de caizdir.
Bu görüş şu şekilde eleştirilmiştir: Bu, sünnetin hükmü ile
çelişen bir kıyas olduğundan itibara alınmaz. Hz. Osman'ın hadisini cinsel
ilişki şeklinde yorumlamaları ise hadiste geçen "evliliğe talip
olamaz" şeklindeki açık ifade ile reddedilmektedir.